Jak pisać o przemocy? Poradnik dla mediów od Centrum Praw Kobiet

Język kształtuje rzeczywistość – dlatego tak ważne jest to, jakim językiem posługują się media informując o przemocy wobec kobiet. Centrum Praw Kobiet na podstawie analizy doniesień medialnych o przemocy wobec kobiet, a w szczególności o przypadkach kobietobójstwa, przygotowało poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek, zawierający praktyczne porady, jak pisać o przemocy bez stygmatyzacji, traumatyzowania i przerzucania odpowiedzialności ze sprawcy na ofiarę.

Dlaczego nie odeszłaś od niego wcześniej? – to jedno z pytań najczęściej stawianych ofiarom przemocy w związku.

Przemoc wobec kobiet wciąż jest owiana wieloma mitami: że to sprawa prywatna, problem „marginesu” społecznego, że sprawcami najczęściej są osoby obce ofierze. W debacie publicznej wciąż spotykamy się z przykładami unieważniania doświadczeń i krzywdy ofiar oraz z usprawiedliwianiem sprawców. Wiedząc, jak bardzo krzywdzące dla ofiar jest takie podejście, chcemy podzielić się naszą wiedzą i edukować nt. przemocy, jej form, mechanizmów i towarzyszących jej mitów.

Obserwatorium ds. Kobietobójstwa

Centrum Praw Kobiet od roku prowadzi projekt Obserwatorium ds. Kobietobójstwa. To właśnie na podstawie analizy języka publikacji medialnych m.in. na temat tych zbrodni dostrzegłyśmy konieczność wyjścia do przedstawicieli i przedstawicielek mediów z poradami nt. języka, którym warto się posługiwać pisząc o przemocy wobec kobiet i kobietobójstwie: empatycznie, bez obwiniania ofiar i bez taniej sensacji.

NIEbezpieczny dom: najwięcej kobiet ginie w swoich domach

Wydaniem poradnika ,,Jak pisać o przemocy?” Centrum Praw Kobiet rozpoczyna tegoroczną kampanię edukacyjną w ramach 16 dni przeciwko przemocy wobec ze względu na płeć. Jedną z największych patologii dzisiejszych czasów jest to, że kobiety wciąż nie są bezpieczne w swoich domach. Miejsce, które powinno być dla nich schronieniem, jest najczęstszym miejscem zbrodni kobietobójstwa. Szczegółowe dane i wnioski Fundacja będzie stopniowo publikować i omawiać w czasie kampanii 16 dni w swoich mediach społecznościowych.

Poradnik powstał we współpracy z Aborcyjnym Dream Teamem i oficyną Balans Czerni.

POBIERZ PORADNIK

Pomoc w czasie pandemii Pomoc w czasie pandemii